آل سعود و تخریب آثار تاریخی اسلام یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ 11:15

عبدالله زهدی افندی و نمونه خط او

متن زیر اقتباس از نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در دوحه/ قطر است:

هشتم شوال سال 1344 هجری قمری (21 آوریل 1926) پس از اشغال مكه، وهابیون به سركردگی 'عبدالعزیز بن سعود' روی به مدینه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال و مأمورین عثمانی را بیرون كردند و به تخریب قبور ائمه بقیع و دیگر قبور پرداختند.

این روز در تاریخ جهان اسلام به 'یوم الهدم' معروف شده است.
یكی از جهانگردان غربی به نام 'میستر' كه به فاصله كوتاهی از ویرانی، بقیع را از نزدیك دیده است، ویرانی و خرابی آنجا را این‌گونه ترسیم می‌كند: 'چون وارد بقیع شدم، آنجا را همانند شهری دیدم كه زلزله شدیدی در آن به وقوع پیوسته و به ویرانه‌ای تبدیل شده است، زیرا در جای جای بقیع به جز قطعات سنگ و كلوخ به هم ریخته و تیرهای چوب كهنه چیز دیگری نمی‌توان دید. ولی این ویرانی‌ها و خرابی‌ها در اثر وقوع زلزله و یا حادثه طبیعی نبوده، بلكه با عزم و اراده انسان‌ها به وجود آمده بود و همه آن گنبد و بارگاه‌های زیبا و سفید رنگ كه نشانگر قبور فرزندان و یاران پیامبر اسلام بود، با خاك یكسان گردیده است.'
عبدالعزیز بن سعود كه بعدها كشور عربستان را تأسیس كرد به شدت تحت تاثیر افكار و اندیشه های 'محمد بن عبدالوهاب' بود. محمد عبدالوهاب از نسل یهودیان تازه مسلمان شده بود كه در قرن دوازدهم به عنوان احیاگر تفكر «ابن تیمیه»، شناخته شد .
از ابن تیمیه كه در قرن هشتم هجری می زیست عقاید عجیبی نقل شده است. از جمله اینكه او خدا را جسم می دانست! برای ذات مقدس خداوند دست و پا و چشم و زبان و دهان قائل بود!
'
ابن بطوطه' جهانگرد معروف در سفرنامه ی حود می گوید: 'ابن تیمیه را بر منبر مسجد جامع دمشق دیدم كه مردم را موعظه می كرد و می گفت: خداوند به آسمان دنیا می آید، همان گونه كه من اكنون فرود می آیم! سپس یك پله از منبر پائین می آمد!'
عقاید او آنچنان سخیف و بی مقدار بود كه خود اهل سنت وی را به زندان افكندند و در رد او كتب متعددی را به رشته تحریر درآوردند.
محمد بن عبدالوهاب هم از صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و اله نهی می كرد و از شنیدن آن ناراحت می شد. صلوات فرستنده را اذیت می كرد و به سخت ترین وجه مجازات می نمود.
حتی او دستور داد مرد نابینای متدینی را كه مؤذن بود و صوت خوشی داشت، چون به حرف او گوش نداده و بر پیامبر صلوات فرستاده بود، به قتل رسانند. بسیاری از كتب مربوط به صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله را به آتش كشید و به هریك از پیروانش اجازه می داد قرآن را مطابق فهم خود تفسیر كند.
در تاریخ نقل شده است كه محمد بن عبدالوهاب بعد از آشنایی با یك جاسوس انگلیسی با نام ' همفر' به شدت تحت تاثیراو قرار گرفت به نحوی كه یكی ازتعهداتی كه به همفر داد تخریب بارگاه و حرم شریف بزرگان دین بود.
همفر در سال 1122ه.ق. مصادف با 1710 میلادی از طرف وزرات مستعمرات انگلیس به همراه ده تن دیگر روانه كشور های مصر, تركیه , عراق و حجاز شدند تا معلومات‌ كافی‌ به‌ منظور تقویت‌ راه‌هایی‌ برای‌ ایجاد تفرقه‌ میان‌ مسلمین‌ و گسترش‌ تسلط‌ بر كشورهای‌ اسلامی‌ جمع‌آوری‌ كنند.
همفر از طریق دریا به استانبول رفت كه در آن روزها پایتخت خلافت اسلامی نامیده می شد. در استانبول با نام محمد وانمود كرد كه قصد دارد تلاوت قرآن ، احكام اسلامی و زبان های عربی ، تركی و فارسی را بیاموزد. وی نزد شخصی به نام 'احمد افندی' به یادگیری قرآن و زبان پرداخت. نصف روز نیز در یك كارگاه نجاری كار می كرد. هر ماه گزارش كار و اطلاعات جمع آوری شده را به وزارت مستعمرات ارسال می كرد. وی دو سال در استانبول ماند و تقریبا آنچه را كه یك مسلمان مومن باید می دانست فراگرفت.
همفر بعد از دو سال به انگلستان بازگشت با آموزش و تجربیاتی كه كسب كرد عازم ماموریتی شد كه طی آن توانست شكافی عظیم در بین مسلمانان ایجاد كند و آنها را به جان هم اندازد. در این هنگام دولت های عثمانی- كه داعیه دار خلافت اسلامی بود- حال و روز خوشی نداشت. دهها مأمور ورزیده و باهوش روانه سرزمین های اسلامی شدند تا با دامن زدن به اختلافات، مسلمانان را رودروی هم قرار داده و به خود مشغول سازند و این چنین بر سرزمین های مسلمانان مسلط شوند. جاسوسان آموزش دیده انگلیس وظیفه داشتند از راههای گوناگون باورها و اعتقادهای دینی مسلمانان را سست نموده، همدلی و وحدت میان آنها را فروپاشند و سلامت فكری، روانی و اجتماعی آنان را از میان بردارند.
یكی از این جاسوسان «همفر» بود كه توانست با تحریك و تشویق طلبه جوانی به نام «محمد بن عبدالوهاب» كه فردی جسور، جاه طلب، بلندپرواز، خودسر ، خود رای ، ناآگاه، سطحی نگر و ناراضی نشان می داد، پایه های اختلافات مذهبی را در بین مسلمانان بنیاد نهاد.
همفر كه پی به سست ایمانی محمد بن عبدالوهاب برده بود با القائات مختلف و با كمك زنان زیبا روی انگلیسی در مبانی فكری و باورهای نامحكم وی تشكیك ایجاد كرده و وی را برای اعلام مذهبی جدید كه بتواند دنیای اسلام را به چالش جدی بكشاند، مهیا كرد و در نهایت ماموران و جاسوسان انگلیسی در هیبت اعراب بادیه نشین و به عنوان خدمتگزاران محمد بن عبدالوهاب و با پول كنسول انگلیس وهابیت را تاسیس كردند.

***
تخریب آثار اسلامی در عراق و سوریه
عربستان طی سال های اخیر به مركز رشد و پرورش گروههای سلفی – تفكیری در منطقه تبدیل شده است . گروههایی كه به تبعیت از محمد بن عبدالوهاب و عبدالعزیز بن سعود بخشی از ماموریت خود را متوجه نابودی آثار فرهنگ و تمدن اسلامی كردند.
كشور عراق پس از حمله آمریكا به خاك این كشور و سقوط رژیم بعثی حاكم بر آن در سال 2003 میلادی، به صحنه فعالیت گسترده گروه‌های مسلح سلفی ـ تكفیری تبدیل شد. آنها در فاصله سال 2004 تا زمان بحران سوریه، دست به تخریب و انفجار بسیاری از زیارتگاه‌ها و آثار اسلامی این كشور زدند كه نقطه اوج آن انفجارهای آستان مقدس امامین عسكریین در شهر سامرا بود.
با آغاز بحران سوریه و انتقال گسترده گروه‌های تكفیری به صحنه جدید فعالیت‌های تروریستی خود، تخریب زیارتگاه‌ها در عراق دچار ركود نسبی شد. اما به دنبال بازگشت گروه موسوم به «داعش» (دولت اسلامی عراق و شام) از سوریه به عراق و تصرف استان نینوا (به مركزیت شهر موصل) در شمال این كشور در ماه ژوئن 2014 (خرداد 1393)، موج جدیدی از تخریب زیارتگاه‌ها و آثار اسلامی آغاز شد.
گروه داعش در مدت كوتاه تسلط خود بر موصل و برخی از دیگر شهرهای شمال عراق، دست به تخریب بسیاری از زیارتگاه‌های این مناطق ـ كه تعدادی از آنها از آثار معماری بسیار مهم و باارزش در عراق به شمار می‌آیند ـ زده‌اند و بدین ترتیب ضربه جبران‌ناپذیری به میراث دینی و تاریخی مسلمانان در این منطقه وارد كردند.
تروریست های تكفیری در سوریه هم چندین بار برای تخریب حرم مطهر حضرت زینب (س) اقدام كرده اند كه با مقاومت مدافعین حرم تاكنون نتوانسته اند به هدف خود برسند .
اقدامات تروریست های تكفیری در عراق و سوریه منبعث از فتواهایی است كه به سفارش ال سعود از زبان برخی از روحانیون این تروریست ها بیان می شود.
یكی از مفتیان تروریست ها در خصوص لزوم تخریب حرم حضرت زینب (س) اینگونه گفته است :
قبر (حضرت) زینب (سلام الله علیها) منبع الهام شیعیان جهان است به همین دلیل برای نزدیكی به خدا آن را خراب كنید، با این كار صدمه‌ای به شیعیان می‌زنید كه پیروزی در چند میدان جنگ هم با آن برابری نمی‌كند، وی سپس حرم حضرت زینب(سلام الله علیها) را كانون شرك می‌خواند.
تروریست‌ها همچنین در اواخر سال 91 بخشی از حرم حضرت سكینه (س) واقع در حومه دمشق را تخریب و به آن خسارات زیادی وارد كردند.
12
اردیبهشت‌ماه 92 تروریست‌های وابسته به گروهك جبهه النصره بارگاه 'حجر بن عدی' از صحابی حضرت رسول (ص) در شهر 'عدرا' در 'ریف دمشق' را تخریب و پس از كندن قبر، پیكر مطهر ایشان را به مكانی نامعلوم منتقل كردند.
گروه تروریستی تكفیری داعش همچنین در فروردین ماه سال جاری مزار 'اویس القرنی'،‌ از یاران با وفا و گرانقدر امیر المومنین (ع) و 'عمار یاسر'، از صحابه پیامبر(ص) را در شهر رقه در شمال سوریه تخریب كرد.
گفتنی است زیارتگاه شهدای صفّین در جنوب شرقی شهر رقه و در فاصله حدود یك كیلومتر از ساحل رود فرات قرار دارد. این زیارتگاه مجموعه معماری وسیع و باشكوهی است كه بر روی قبور سه تن از شهدای جنگ صفّین یعنی عمار یاسر، اویس قرنی و ابیّ بن قیس، كه در سال 37ق در ركاب امیرالمومنین علیه السلام در نبرد با لشكر معاویه به شهادت رسیدند، ساخته شده است.

***
آل سعود ، حامی رژیم صهیونیستی در تخریب قدس
بخش عمده ای از تلاش های رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی ، طی سالهای اخیر متوجه ایجاد تغییر در هویت حقیقی آثار اسلامی فلسطین به ویژه مسجد الاقصی است .
رژیم صهیونیستی با توسعه شهرك‌سازی‌هایش در كرانه باختری رود اردن به دنبال ایجاد تغییرات در هویت حقیقی مسجد‌الاقصی است.
اقدامات تجاوزگرانه رژیم جعلی صهیونیستی در مسجد‌الاقصی همچون ایجاد تونل‌هایی در زیر مسجد‌ و ساخت پارك‌های جانبی در پی تخریب ماهیت مسلمانان فلسطین است
آثار اسلامی و مسیحی قدس بر اثر سیاستهای رژیم صهیونیستی برای یهودی سازی قدس با خطر جدی مواجه شده است .
مسجد الاقصی، قبة الصخره به عنوان مهمترین نمادهای اسلامی این شهر به شمار می آیند كه سیاستهای یهودی سازی رژیم اشغالگر صهیونیستی آنها را در معرض خطر نابودی قرار داده است.
رژیم صهیونیستی به منظور پیشبرد سیاستهای توسعه طلبانه خود در مناطق فلسطینی با تغییر بافت جمعیتی مناطق فلسطینی و تخریب و یا تغییر كاربری بناهای اسلامی و ضمیمه ساختن آن به فلسطین اشغالی درصدد است ضمن فراهم آوردن شرایط برای تحریف واقعیات ، به مناطق فلسطینی چهره یهودی بدهد .
در این چارچوب رژیم صهیونیستی بر اقدامات خود در زمینه احداث و گسترش شهركهای صهیونیست نشین و تخریب بناهای اسلامی و نیز الحاق بناهای تاریخی فلسطینیان به فلسطین اشغالی افزوده است .
رژیم صهیونیستی پس از سیطره كامل بر مناطق فلسطینی و بناهای اسلامی موجود در آن درصدد قبولاندن آن به جامعه جهانی است تا با فراغ آسوده اقدامات ویرانگرانه خود در مناطق فلسطینی و ابنیه اسلامی آن از جمله در خصوص مسجد الاقصی را پیگیری كند .
دور جدید اقدامات ضد انسانی رژیم صهیونیستی تشدید واكنشهای بین المللی علیه این رژیم ضد بشری را در پی داشته است با این وجود آل سعود طی سال های اخیر گام های محكمی برای توسعه روابط با این رژیم به عمل آورده است و اخیرا با دلالی طرح آمریكا موسوم به 'معامله قرن' برای محرومیت بیشتر مردم فلسطین از سرزمین آبا و اجدادی خود ، تلاش می كند.
در حال حاضر عربستان سعودی بطور رسمی رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد، اما تحولات اخیر و انتشار برخی اخبار پیرامون دیدارهای غیررسمی مقامات سعودی و صهیونیستی نشان می‌دهد كه ریاض و برخی كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در تلاش برای عادی سازی روابط با تل آویو می‌باشند. اقدامی كه بدلیل واكنش مخالفت‌آمیز گسترده در میان افكارعمومی جهان اسلام و كشورهای عربی هنوز بصورت رسمی از جانب دولت‌ها اعلام نشده است.
محمد بن سلمان ولیعهد عربستان كه زمانی گفته بود مخالفتی با موجودیت رژیم اسراییل ندارد و به نظر او فلسطینی ها و اسرانیلی ها می توانند كنار هم زندگی كنند ، با 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اردن به صورت مخفیانه ملاقات كرد تا بر همگان ثابت شود كه مجری سیاست های آمریكایی – صهیونیستی علیه اولویت جهان اسلام یعنی فلسطین، دولت آل سعود است .
دولت سعودی كه روزگاری باحمله به بقیع، قبور ائمه و بزرگان دین را نابود كرد ، امروز با دراز كردن دست یاری به رژیم صهیونیستی آنها را در نابود كردن آثار اسلامی در فلسطین اشغالی یاری می رساند.

نوشته شده توسط محمد باقر انصاری  | لینک ثابت |